
A Társadalmi Felzárkózásért Felelős Helyettes Államtitkárság 2017 szeptemberében „Kollégium Plusz” címen indított modellprogramot – a már működő – nagyszámú hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeket nevelő kollégiumokban. A köznevelési statisztikából leválogatott, szempontoknak megfelelő állami, egyházi és civil fenntartású 9 intézmény az ország nyolc megyéjében valósítja meg a programot, főként a leghátrányosabb helyzetű régiókban.
A Magyar Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia célkitűzéseihez illeszkedően, a modellprogram a gyermek képességeinek minél korábbi életkorban történő kibontakoztatását és felzárkózását segíti. A tanulót és családját egyaránt fókuszban tartó komplex program hozzájárul az iskolai sikerességhez a mindennapi szociális nehézségek enyhítése mellett. A bevont intézmények és pedagógusok új eszközökkel, módszerekkel segíthetik a hátrányok kompenzálását.
Az intézményi körülmények fejlesztése, a többletszolgáltatások biztosítása mellett, családfókuszú szociális munka valósul meg a kollégiumokban, mely nagyban hozzájárul a lemorzsolódás csökkentéséhez és a továbbtanulás sikeréhez, valamint a szülő-intézmény kapcsolat fejlődéséhez.

A modellprogram évente átlagosan 240 tanulót ér el. A szolgáltatásban részesülő tanulók többsége a 10-15 éves korosztályhoz tartozik, köztük a 6-9 éves tanulók aránya 30% körüli. Van, ahol egy családból a kisebb és nagyobb gyermek is részese a programnak. A tanulók háromnegyede rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül, illetve hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű. A szolgáltatást igénybe vevő tanulók kétharmada járáson belüli és/vagy kollégiummal azonos településen él.
A program eredményességére utal, hogy az iskolai hiányzás és lemorzsolódás csökkenést mutat, a krízisalap biztosításával a tanulók iskolai részvétele és integrációja sikeresebb, a bevont tanulók mindegyike megkezdi középfokú tanulmányait. A programba több mint 30 szakember biztosít többletszolgáltatást, a szülő-intézmény kapcsolat javult, a kollégiumok a hátránykompenzációt segítő infrastruktúrával bővültek.
A Kollégium Plusz modellprogram az iskolába lépéstől a középiskoláig kíséri a hátrányos helyzetű kollégistákat, a „felzárkózási lépcsőn” új esélyt teremtve a leginkább rászorulóknak.
*Az alap kollégiumi ellátást az intézményeknek normatívából kell biztosítani, a Kollégium Plusz modellprogram az alapműködésre épülő szakmai többletszolgáltatást jelenti!
A megvalósító intézmények
Szolgáltató | Fenntartó |
Almamellék-Somogyhársági Általános Iskola és Kollégium | Szigetvári Tankerületi Központ |
Dunavecsei Református Kollégium | Dunavecsei Református Egyházközség |
Kedvesház Kollégium | Gyerekekért S.O.S 90 Alapítvány |
Hajdú-Bihar Megyei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Technikum és Kollégium | Debreceni Tankerületi Központ |
Nagybajomi Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Kollégium | Kaposvári Tankerületi Központ |
Nyitott Ajtó Baptista Gyülekezet, Nyitott Ajtó Baptista Általános Iskola, Óvoda, Szakképző Iskola, Középiskola és Kollégium, Edelényi Nyitott Ajtó Baptista Oktatási Központ | Nyitott Ajtó Baptista Gyülekezet |
Salgótarjáni Általános Iskola | Salgótarjáni Tankerületi Központ |
Tapolcsányi Általános Iskola és Kollégium | Közép-Budai Tankerületi Központ |
Tiszakécskei Móricz Zsigmond Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola | Kecskeméti Tankerületi Központ |