15 tanoda 300 tanulója versenyzett egymással a II. Tanoda Olimpián Ibrányban

Rangos eseménynek adott otthont ez a dinamikusan fejlődő, hétezer fős Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei város, ahol magasba emelték az öt színes karikát és fellobbant az olimpiai láng is. Ezúttal persze nem különféle nemzetek sportolói, hanem a társadalmi leszakadást csökkentő és az integrációt elősegítő tanodák diákjai versenyeztek, immáron 2. alkalommal. Igazi közösségformáló rendezvény volt, amely összehozta az ország tanodaprogramjaiban tanuló gyerekeket.
A Tanoda Olimpia ötletgazdája a helyi Iránytű Tanoda igazgatója, Hajdú Zsolt, aki 2018-ban szervezte először az eseményt, amely széles körű társadalmi összefogással válhatott országossá.
Idén 15 – az ország minden tájáról érkezett – tanoda 300 tanulója várta az olimpiai láng fellobbanását. A nyíregyházi Evangélikus Roma Szakkollégium tagjai vezényelték le az egész napos tartalmas programot, koordinálva a versenyszámokat a hamisítatlan olimpiai parkban, a valóságos sportparadicsommá varázsolt ibrányi városligetben. Az ötkarikás játékokba bekapcsolódott a Nyíregyházi Görög-katolikus Egyházmegye Tanodairányító Szervezete is.
Miután Trencsényi Imre polgármester – a Gyerekházára és a 2005-től működő Arany János Tehetséggondozó Programjára is büszke település első embere – köszöntötte a városába érkező vendégeket, Langerné Victor Katalin, a Belügyminisztérium társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkára méltatta a Tanoda Olimpia jelentőségét. Kiemelte egyebek között, hogy idén januártól a tanodák hazai finanszírozásúak, s ez így biztonságosabb, mintha állandóan az uniós pályázatokra várnának.
A tanodás gyermekek kilenc versenyszámban – foci, streetball, asztalitenisz, 60 méteres futás, íjászat, ugróiskola, curling, kerékhajítás, kötélhúzás – mérhették össze tudásukat. Azok sem unatkozzanak, akik már versenyeztek, mert a gyerekek rendelkezésére állt a városliget játszótere, illetve a szervezők középkori játékokkal – répapüfölő, szekérvontató, sárkányűző, mocsárjáró, katapult, ágas-bogas, lovagdöfölő próbatételekkel –, illetve ötpróba akadályversennyel és minikoncerttel is készültek.  Az éremosztás után fergeteges habparti következett.

A sajátos nevelési helyzetek kezelését csak egymástól tanulhatják meg a tanodák – nyilatkozta az eseményhez kapcsolódóan Langerné Victor Katalin, hangsúlyozva, hogy eddig is megpróbálták régiós szinten összekötni a tanodákat, az országban tevékenykedő tanodaszakértők pedig rendszeresen találkoznak.  Az a legfontosabb, hogy egymástól tanulhassanak a tanodák, s mindezt országos szintre szeretnénk emelni – tette hozzá a Belügyminisztérium helyettes államtitkára. .

Egymásra épülő rendszerben gondolkodunk – folytatta Langerné Victor Katalin. Ami a tanodai rendszerben hasznos, azt az Arany János Kollégiumi Programok viszik tovább, hiszen a kollégium a tanoda bentlakásos verziója. Szívesen emelem ki a pécsi Gandhi-gimnáziumot, ahol folytatják ezt a gondoskodást és továbbadják a tapasztalatokat. De feljebb is lehet lépni: ha valaki nem csak szakmát akar szerezni, vagy nem éri be az érettségivel, akkor ott vannak a roma szakkollégiumok. Ez már egyetemi szint. Tizenegy van belőlük az országban és sorra karolják fel a tanodákat.  Ha ezt a jövőben még jobban összefűzzük, valóban komoly utat tudnak bejárni a roma és nem roma, hátrányos helyzetű gyerekek, s el tudják érni az álmaikat – mondta a BM helyettes államtitkára.

/Forrás: Kelet-Magyarország/

Fotókat készítették:

Dinó Boglárka, Dodo Ferenc és Móricz Csaba